fbpx

Бизнес в криза: струва ли си да го започнете?

Бизнес в криза: струва ли си да го започнете?

Обикновено човек, след като се окаже в ситуация на влошени икономически условия, се опитва да „скрие главата си в пясъка“ и максимално да защити себе си и близките си чрез търсене на условно стабилна работа. Въпреки това, по-голямата част от големите компании, както и смелите начинания са намерили място точно в криза – когато печалбите падат, сриват се обикновено успешните компании, най-слабите си отиват, а оттам се освобождава част от пазара (често доста значително). И това ви позволява да отворите бизнес по време на криза. Въпреки това, последната му „вълна“ донесе нови социални явления – например, спад в интереса към традиционно непроменен сегмент на луксозни продукти, луксозни стоки.

Бизнес по време на криза

Най-добрият бизнес по време на криза, според много богати и супер богати хора е почти всеки, най-важното е да се адаптира бизнес схемата към условията. Дори богатите спестяват в криза – но откриват бизнес. Едновременно с това ще трябва да отделите повече време за предварителен анализ и планиране, да започнете с по-малък мащаб или с тесен сегмент. Все още има търсене на стоки и голяма част от услугите, включително и медицински. Има интерес към повечето отрасли, но инвестициите трябва да се изплатят достатъчно бързо – в противен случай фирмата / предприятието може просто да не оцелее без да дочака печалба.

Видове бизнес в криза

Топ 5 на видовете бизнес в криза включва такива области на дейност като хранително-вкусовата област, ремонт на автомобили, интернет проекти и стартъпи, козметичната сфера, както и аутсорсинг на различен вид услуги. Може да се насочите към услуги по помощ на другите как да спестят, да изглеждат по-добре, да работят по-ефективно, а в по-голямата част от изброените области можете да намерите опции как да „влезете“ в тях с по-малка сума и да постигнете по-висок оборот на инвестираните средства. Освен това, много индустрии преминават към по-бюджетни решения – малко по-евтини стоки и сегменти, икономични решения. Вместо високи характеристики предложете на купувачите разумно решение и намаляване на разходите, едновременно с това намалявайки и цената в същото време – и вие ще намерите вашия вид бизнес в криза.

Изгоден или печеливш бизнес в криза

Ползата може да се разглежда по много различни начини. За някои само печалбата е важна, а за други – навлизането на световния пазар или в определен бизнес сегмент. Важното е да не спирате до тук. Сред примерите за успешни бизнесмени, които отвориха много компании в криза, можем да споменем Ричард Брансън – под крилото му се събраха повече от 300 компании от различни сфери. Чрез разделяне на размера на инвестициите в различни по „скорост“, ниво, мащаб и бъдеще проекти, вие ще бъдете в състояние да извлечете не само максимална печалба, но по-управляем, предвидим и стабилен източник на доходи (и по-нататъшен растеж). И това е много важно в криза.

Как да оцелее бизнес в криза

Варианти за оцеляване „в продължителен спад“ при дълги, една след друга вълни на кризи са няколко:

  • намаляване на разходите,
  • диверсификация (разширяване на асортимента, преориентиране на компанията),
  • разширяване на обхвата на влияние и пазарния дял.

По първият път да се върви е възможно и необходимо, но много компании едновременно съкращават не само излишните „харчове“ натрупвали се през годините, но и най-необходимите – например, за реклама, промоции, представяния или дори намаляват като първа мярка качеството на продукта или услугата, познати на потребителите. А това определено не бива да се прави. Преходът може да е към по-бюджетна реклама, например, но отхвърлянето на рекламния бюджет със сигурност ще доведе до спад в областта на продажбите.

Какъв бизнес да отворите в криза

Различните бизнесмени и експерти препоръчват различни подходи и решения. Някои са сигурни в успеха на фармацевтичната, медицинската индустрия и хранителните добавки, други смятат, че ако изберете по-тясна ниша като шиенето на раници, ще имате по-голям успех. Немалко анализатори препоръчват проекти, свързани със селското стопанство, производството на храни, производство на детайли за машиностроенето. И почти всички смятат, че времето на „колапс“ на пазарите е идеално за това на мястото на гигантите да се появят представители на малкия и среден бизнес, които по-ефективно и леко се приспособяват към нуждите на икономиката на утрешния ден.

Развитие на бизнеса в криза

Развитието на бизнеса в криза „почива“ на няколко глобални проблема. Те са:

  • липса или недостатък на финансиране;
  • трудности с квалифицираните кадри;
  • сложността на своевременни разчети и като цяло извършването на стопанска дейност.

В същото време в криза има възможност да се лавира, приспособява, адаптира, да се намерят по-добри, изгодни предложения и евтини решения, което означава – да могат да се предлагат конкурентни стоки и услуги.

По-бдителни и собственик, и мениджъри, и следователно по-малко ненужни действия, дълготрайни нерентабилни инвестиции. Чрез преразпределянето на ресурсите на предприятието, компанията е възможно да се постигнат по-бързи резултати, отколкото извън кризата, когато „всичко е наред“.

Съвет от счетоводно дружество ЕВРОКАУНТ КОНСУЛТ: започвайки и развивайки бизнес в криза, разучете не само класическите, но и актуални стратегии за оцеляване. Това може да се направи с примера на компании, които са успешни и остават на повърхността дори в сложно време.

 

Нуждаете се от консултация?

Свържете се с нас