fbpx

„Електронен бизнес“ срещу „електронна търговия“. Знаете ли каква е разликата?

„Електронен бизнес“ срещу „електронна търговия“. Знаете ли каква е разликата?

Повечето хора използват термините „Електронен бизнес“ и „Електронна търговия“ като взаимозаменяеми. Те всъщност не са синоними и съответно отразяват съвсем различни бизнес модели.

„Електронната търговия“ се отнася до покупка и продажба на стоки и услуги  чрез онлайн магазини и платформи.

„Електронният бизнес“ обхваща цялата търговска дейност на дружеството, която се изпълнява онлайн.

„Електронната търговия“  може да се разглежда като част от целия процес  „Електронен бизнес“.

Ако планирате да започнете работа в тясно сътрудничество с интернет-компания, трябва предварително да разберете всички уникални за тези две концепции особености.

Основи на електронния бизнес

В свят, управляван от технологии, може да е трудно да се каже кой бизнес наистина е електронен бизнес. Може би най-добрият начин да разберете кой точно бизнес е електронен е с помощта на примери:

-Маркетингът по имейл до съществуващи и/или потенциални клиенти е дейност в областта на електронния бизнес. Той електронно провеждан бизнес процес – в този случай маркетинг.

-Фирма, която изгражда и продава онлайн система за проследяване на инвентара и задейства сигнали на определени нива, е електронен бизнес. Управлението на материалните запаси /суровини, материали, готова продукция, стоки/ е бизнес процес и когато се улеснява по електронен път, става част от електронния бизнес.

-Система за управление на съдържанието, която управлява работния поток между разработчик на съдържание, редактор, мениджър и издател, е друг пример за електронен бизнес. При липса на електронен работен поток физическото движение на хартиени файлове би извършило този процес. Като го активира по електронен път, той се превръща в електронен бизнес.

Понякога разликата между стандартен бизнес и електронен бизнес е само въпрос на това как се извършва бизнесът. Например, ако сте консултантска фирма, помагаща на хората да избират правилните мебели, значи сте бизнес, но ако управлявате уебсайт, където хората могат да сравняват опциите за мебели, тогава вие сте електронен бизнес.

Основи на електронната търговия

В сравнение с електронния бизнес определението за електронна търговия е по-ясно. В основната си форма тя включва пускане на поръчки и извършване на плащания онлайн. Електронната търговия се предлага в множество форми. В електронната търговия, чрез която се осъществява бизнес към потребител (B2C), се продават стоки и услуги на клиентите чрез свой уебсайт. Много търговци на дребно са се адаптирали към популярността на електронната търговия и сега те извършват продажби чрез своите уебсайтове, както и в своите магазини.

Продажбите в електронната търговия също както при стандартната  продажба от физически склад или магазин, която познаваме могат да включват всеки един от нейните елемент:

– поръчка на продукт;

– заплащане за продукт;

– доставка на продукт.

Съвсем не е изключено обаче при продажбите в електронната търговия да не са застъпени всички, изброени по-горе елементи.

Например, клиент може да поръча продукт онлайн, но да го вземе от магазина. Плащането може да се извърши онлайн или в магазина при вземане на артикула. Така или иначе, транзакцията се включва като елемент на електронната търговия.

Много фирми продават също и чрез виртуални пазари в допълнение към собствените си уебсайтове.

Например, популярна марка като Addidas продава спортни стоки както чрез уебсайта си, така и чрез онлайн търговец на дребно като Amazon. Независимо дали купувате избраната от вас стока от уебсайта на Addidas или от Amazon, това е стандартен пример за осъществяване на електронна търговия.

Нуждаете се от консултация?

Свържете се с нас