fbpx

Защо мениджърите трябва да могат да казват „не“ – съвети как да го направите

Защо мениджърите трябва да могат да казват „не“ – съвети как да го направите

Да се опитваш да угодиш на всички и винаги да казваш „да“ е изкушаващо, но неефективно. Отрицателният отговор има много предимства и ето няколко причини, поради които всеки лидер или мениджър трябва да се научи да произнася категорично „не“.

За да позволите на екипа си да се съсредоточи върху основните цели

Мениджърът е като капитан на кораб. Той отговаря за посоката на бизнеса и придвижването към поставените цели. Трябва да прецените дали вашите ежедневни решения насочват бизнеса към тези цели. Изправени пред идеи, които променят този курс, трябва да имате смелостта и убедеността да кажете твърдо „не“.

За да се съсредоточите върху собствените си основни цели

Как да следвате вашите лични цели? Така както се насърчава предприемачите да отделят личните си средства от фирмените финанси, е също толкова важно да отделят личните си цели от тези на бизнеса си. Постоянното изместване на приоритетите в полза на работата е сигурна рецепта за стрес и прегряване (бърнаут).

Имайте предвид, че грижата за собственото здраве е едно от качествата на добрия мениджър, лидер. Ако планирате да вземете отпуск, но винаги се съгласявате да го отмените заради нов проект, трябва да се научите да казвате „не“.

Много добри ръководители са жертвали здравето и семейството си в името на бизнеса. Свободното време е важно, защото наред с други неща ви помага да заредите енергия и да получите нови перспективи, които наистина могат да подобрят работата ви.

Делегирайте на вашите служители

Когато се научите да казвате „не“, можете да създадете възможност за някой от вашия екип да каже „да“. Реалността е такава, че не можете да правите всичко сами, тъй като това ще бъде огромен стрес за вас и ще лиши от възможността да се обучат всички останали. Като се откажете от решаването на някои задачи, можете да ги делегирате.

Ефективното делегиране може да бъде полезно за вас и вашия екип. Този подход дава възможност да разшири уменията си и да ви покаже, че можете да имате доверие на други хора в изпълнението на важни задачи.

За да не давате път на лошите идеи

Най-често отхвърлянето е трудно, защото искаме да бъдем добри и да насърчим хората да водят диалог, свободно да изложат своите идеи. Но ако ви се предлага опция, която ще струва твърде скъпо или ще навреди на марката, фирмата и репутацията, най-добре е просто да кажете „не“.

Ако обясните на служителя причината за отказа, това може да има положителен ефект. Ще изясните целите си и какви идеи очаквате от вашия екип.

За да не хабите ресурси за всички добри идеи

Разбира се, по-трудно е да се научиш да казваш „не“ на добрите идеи. Може би това е идея, която ще доведе проекта до следващото ниво по-бързо, но какви са финансовите последици от това, ако се съгласите? Можете ли да си го позволите? Ако отговорът е „не“, трябва да подминете такава идея.

Понякога ресурсът, който ви липсва, може да бъде време. Насочването на работната сила към реализирането на тази идея може да засегне друга част от проекта. Не забравяйте, че като лидер ще имате информация, която не е достъпна за останалата част от екипа. И „да“ може да има дълбоки негативни последици. В този случай стойте твърдо на вашето и кажете „не“. Без да забравяте да аргументираме отказа.

За да покажете своята ценност на клиента

Когато клиент ви наема, искате да го направите щастлив и най-добрият начин изглежда да се съгласите с всичките му идеи и да дадете всичко, което иска. Това може да ви направи популярни, но какво ще стане, когато се сблъскате с идея на клиента, която със сигурност ще бъде вредна за бизнеса му?

Трябва да се научите да казвате „не“ на такива идеи и да обосновавате позицията си, защото клиентът ви е наел да му помогнете, а не да се съгласявате с него във всичко. Това може да е трудно, но клиентът ще ви уважава повече, ако приеме позицията ви.

Как мениджърът трябва да каже „не”

Важно е не само да можеш да казваш „Не“, но и да го правиш правилно. Непрекъснатото отричане, без аргументи, може да деморализира екипа или служителите. Ето някои съвети как да казвате „не“ и да получите добър резултат.

1. Първо изслушвайте

Последното нещо, което можете да направите, е да прекъснете някого в средата на презентацията, за да кажете „не“. Това ще покаже, че не оценявате хората или времето, което инвестират в идеята.

2. Задавайте въпроси

Въпросите не само показват, че обръщате внимание на това, което вашият служител казва, но могат да разкрият и нещо друго. Например, фактът, че идеята, която се разглежда, може да стане част от вече съществуващата политика на компанията или да бъде полезна за друг отдел.

3. Посочете причината, поради която сте отказали

Просто да кажеш „Не“ не е достатъчно. Обяснете на служителя защо казвате „не“. Това не само ще му помогне да разбере причината за отказа, но и ще му даде увереност да може да се обърне към вас с други идеи в бъдеще.

4. Отказвайки, не забравяйте за поощряването

Това е особено полезно, когато идеята не е лоша. Кажете „Не“, но похвалете и благодарете за добрата идея, предложение. В края на краищата, показването на благодарност е един от начините за повишаване на моралния дух на служителите. Това също ще сигнализира, че с радост изслушвате техните идеи.

5. Бъдете конкретни в отговора си

Ако трябва да кажете „не“, кажете точно „не“. А не „може би / възможно е“ или „ще си помисля“. Не е честно към вас и вашия служител, ако в крайна сметка така или иначе кажете „не“, но му дадете надежда. Може би си мислите, че по този начин показвате лоялност, но вместо това просто отнемате от всички и от себе си, включително време, което може ефективно да се използва за реализиране на други идеи.

Да се научите да казвате „не“ е много полезно, особено ако го направите, без да предизвиквате спад в инициативата на служителите. Като мениджър вземате много решения, но само след разглеждане на възможностите и по важна причина. От същото трябва да се ръководите, приемайки важното решение да откажете и да произнесете непоколебимо „не“.

 

Нуждаете се от консултация?

Свържете се с нас