Електронната търговия е процесът на продажба и покупка, който се извършва чрез мрежата или интернет. За разлика от физическия магазин, в електронната търговия няма нужда купувачът и продавачът да се срещат помежду си, за да извършат целия процес на продажба и покупка.
Има няколко вида електронна търговия:
Бизнес към бизнес (B2B)
При бизнес към бизнес „Електронната търговия“ включва всички видове електронни транзакции на услуги или продукти, които са се случили между два бизнеса (компании).
Например, една компания за озеленяване може да сключи договор с компания доставчик на материали за озеленяване по електронен път. Целта е винаги да разполага с артикули, които са й необходими в дейността й без да поддържа наличности. За да бъде ефективна, компанията за озеленяване може да има автоматизиран процес за проследяване на наличните материали в склада и когато нивата на определен материал паднат под определен праг, автоматизирана система да направи поръчка за още от него към онлайн търговеца.
Бизнес към потребител (B2C)
Бизнес към потребител е установяването на електронни бизнес отношения между продавача и крайните клиенти (физически лица). Това е може би най-често срещаната форма на електронна търговия.
Този вид електронна търговия обикновено е по-динамичен и по-лесен за изпълнение. Благодарение на развитието на интернет и уебсайтовете, B2C също се разви значително и сега лесно можете да намерите различни видове онлайн магазини в интернет. Те продават всякакви продукти, като книги, електроника, дрехи, цифрови продукти като музика, филми или електронни книги.
Хората харесват онлайн пазаруването повече от традиционното поради своята простота. Цената на стоката също е по – ниска защото не включва разходи за доставка.
Потребител към потребител (C2C)
Този вид електронна търговия включва всички електронни транзакции на продукти или услуги между клиента и друг клиент. Обикновено това може да се случи с помощта на трета страна, например eBay като пазар за онлайн действия.
От потребител към бизнес (C2B)
Потребителят към бизнеса е вид бизнес модел, при който крайните потребители или клиентите създават продукт или услуга, която една компания използва, за да завърши своя бизнес процес или да спечели конкурентно предимство.
Например сайтове, където дизайнерите на свободна практика предлагат своите услуги за създаване на лого, и всяка компания е свободна да използва тяхната услуга, ако има нужда от нея.
Бизнес към администрация (B2A)
Business to Administration или B2A обхваща всякакъв вид транзакции, които се извършват между бизнес и правителство с интернет като техен носител. Тя включва голямо разнообразие от услуги, като социално осигуряване, фискални, правни документи, работа и др.
Потребител – администрация (C2A)
Потребителят към администрацията включва всички видове транзакции, които се случват между потребителя и правителството.
Примери:
- Образование
- Данъци
- Социални осигуровки