Партньор, който вече е утвърден на чуждестранния пазар, а също така е от интересна за вас страна, е в състояние да разкрие големи перспективи за развитие на бизнеса ви. Все пак, трябва да сте по-умерени и да не се хвърляте на първата фирма, която е изявила желание да си сътрудничите. Уверете се първо, че този партньор ще бъде надежден.
Например, в Китай е почти невъзможно да стигнете до потребителите, ако не си сътрудничите с местна компания – местното търсене твърде често е специфично. Това се отнася и за други страни – трудно е да се работи на пазар, за който нищо не знаете.
Дори ако теоретично излизането на пазара е директно отворено, надежден чуждестранен партньор ще ви помогне да спестите средства:
- ще ви предостави информация за пазара – цени, конкуренти, търсене;
- ще посочи перспективите – ще ви разкрие правилата за правене на бизнес в този регион;
- а след това и ще инвестира в проекта ви и ще се захване с разпространение и дистрибуция на продукта ви.
За да сте сигурни ще успее ли потенциалният партньор да ви предложи горното, уточнете по време на преговорите следните аспекти.
Често задавани общи въпроси:
- През коя година е основана фирмата?
- Какъв е оборотът ѝ?
- Колко служители имате?
- Колко от тях са ангажирани в продажбите?
- Колко търговски обекта имате?
За потребителската база:
- С колко от вашите целеви потребители вече са се занимавали?
- В кой сектор е най-активна дейността им?
- Какво е съотношението на бизнеса им за всеки от секторите?
- Какъв е техният пазарен дял (по сектори)?
- Колко активни сметки имат в момента?
- Колко от дадената клиентска база би била потенциално заинтересована от вашия продукт?
- Какво е съотношението на търговия на едро и на дребно?
За съвместната работа:
- Ключовите служители на вашата фирма владеят ли език, разбираем и за двамата партньори?
- Ще мога ли аз да комуникира директно с персонала по продажбите?
- Какви офиси / магазини / мрежа от дистрибутори имате?
- Имате ли опит с дефектни / стоки в гаранция?
- Съхранявате ли резервни / сменяеми части на продукта?
- Каква поддръжка / технически услуги предоставяте?
За обхвата на пазара:
- Колко голяма територия покривате?
- Какъв процент от бизнеса ви се осъществява във всяка от областите?
- Излизате ли на нови пазари?
За продажбите:
- Какви конкурентни линии продукти вече са пуснати за продажба?
- Какви допълващи гамата ви продукти вече са пуснати за продажба?
- С колко клиенти вече работят?
- Колко от тях са от тяхната страна (местни)?
- Как си представяте вашия бизнес?
- Как работи вашият отдел по продажбите?
- Какви са условията на плащане, които можете да очаквате от клиентите?
За познаването на пазара:
- Кой се явява конкурент/и на моя продукт?
- Как се позиционира на пазара: цени, предимства на продукта?
- Какви тенденции виждате на пазара?
За възможните цели:
- В каква посока имате намерение да развивате своя бизнес?
- Какъв растеж планирате?
- Виждате ли възможности за бизнеса си, свързани с моя продукт / линия продукти?
- Как моят продукт е подходящ за вашата стратегия?
- Какво точно можете да постигнете с моя продукт?
- Какви инвестиции сте готови да направите в моята фирма, компания?
Относно препоръките:
- С кои банки си сътрудничите? Попитайте също за имена и контакт за получаване на препоръки.
- Можете ли да представите две търговски препоръки?
- Мога ли да се свържа с други ваши партньори в тази страна?
Външните пазари не са приказка, достъпна само за избрани. И да разширят своя бизнес в чужбина са в състояние не само лидерите на пазара в страната – напротив, понякога в чужбина се целят фирми, защото в тяхната страна пазарът вече е зает. Но за да се окаже завладяването на чуждите пазари успешно и да не се превърне в загуба на време и средства, следва добре да се обмисли стратегия за сътрудничество с местните партньори.